Sabtu, 28 Disember 2013

Pelangi Senja 6


                Sudah tiga hari Dean tinggal di rumah itu. Razif akan  mengajaknya ke ladang misai kucing miliknya pada sebelah pagi atau petang. Atuk Hasan telah meninggalkan ladang itu untuknya. Sepanjang jalan pada petang itu, Dean melihat kerbau di suatu tanah lapang dari jauh.
“You come near, they hurt you.”, Razif yang memandu motosikal mengingatkan Dean.
                Suaranya kuat melawan rintangan angin. Dean di belakang ketawa mendengar dialek bahasa Inggeris Razif. Bukannya Dean tidak memahami bahasa Melayu, sengaja lelaki itu mahu bercakap bahasa Inggeris. Dean perasan beberapa orang yang melintasi mereka menoleh melihat dirinya. Telefon bimbitnya sudah berpuluh kali bergetar. Dia tahu Callum yang menelefon. Kalau bukan Callum, Hanum atau Rizuan. Ariana tidak akan menelefonnya ketika ini. Dia yakin itu.
“Kau sudah kahwin Razif?”, setelah mereka tiba di jeti, Dean terdetik untuk bertanya.
                Razif yang sedang memeriksa jaringnya berhenti seketika. Kemudian dia menyambung kembali dan berjalan ke arah enjin bot.
Yes. Kenapa kau tanya?”, dia berhasrat tidak menunjukkan reaksi sebenarnya kepada Dean.
How long?”, Dean sudah berjalan ke tepi dek dan ingin masuk ke dalam bot.
“2 tahun.”, Razif mengeluarkan dua jari sambil tersenyum sekali lagi.
“Kau gembira?”, kali ini Razif menghidupkan enjin dan kesunyian petang itu terisi dengan bunyi kuat enjin.
“Kau tak boleh ukur berapa happy aku. My happy not same with you. I eat Nasi Lemak, very spicy. Sedap. But you, don’t like spicy.”, Dean mengangguk beberapa kali.
Not same Dean. Tak sama.”, Razif sudah bersedia untuk mengemudi botnya.
“Pakai jaket ni.”, jaket keselamatan dicampak ke arah Dean yang duduk menghadapnya.
                Terik matahari masih memancar walaupun hari sudah petang. Dean mengebak rambut basahnya beberapa kali sambil mengenakan jaket keselamatan. Razif pula menunggu sehingga Dean selesai memakai jaketnya. Tali keselamatan terakhir yang disemat pada bahu sudah disemat. Dean memberi isyarat kepada Razif yang dia sudah bersedia.
                Perlahan-lahan bot meninggalkan jeti kampung dan bergerak ke arah lautan. Beberapa nelayan yang lewat bersapa dan menjerit salam. Razif yang mengenali mereka turut mengangkat tangan dan menjerit salam. Dean juga ikut mengangkat tangannya beberapa kali. Biar mereka tidak mengenalinya, namun, adat orang tempatan perlu dihormati.
                Sepanjang bot membelah laut, beberapa kali air terpercik pada wajah dan jaketnya. Sambil itu, Dean memikir hubungannya dengan Ariana. Mungkin dia perlu meminta pendapat Razif kerana Razif lelaki tempatan. Tetapi, Rizuan juga lelaki tempatan. Boleh sahaja kalau dia ingin bercakap dengan lelaki itu. Namun, dia merasakan lelaki belum terlalu matang dalam hidup.
                Dia faham. Mungkin Ariana memerlukan masa. Sekiranya Ariana membalas perasaannya, gadis itu perlu berkorban besar. Mereka bukan berasal dari tempat yang sama. Keturunan mereka berbeza. Terlalu banyak yang berbeza antara mereka. Serta merta kerutan wajahnya semakin kelihatan ditambah dengan silau terik mentari.
                Tiba-tiba Razif berhenti di suatu kawasan dan memperlahankan kelajuan enjin botnya. Dia mengeluarkan sebuah alat pengeruk yang panjang dan ditujah dalam kedalam laut. Dean turut berdiri dan mengimbangi badannya dek kerana hairan. Bot kemudian berpusing mengikut arah jam sambil Razif masih mengeruk sesuatu menggunakan alat tadi.
What is that bro?”, Razif tersenyum sekali.
“Aku cari kerang!”, Dean semakin menghampiri Razif dan kemudian menunduk  untuk melihat ke dalam air.
“Kerang apa?”
                Razif berhenti sebentar dan menarik ke atas pengeruknya. Dia menurunkan kerang yang sudah tersangkut dalam jaringnya atas perut bot. Dean melihat kagum.
Hell...!”, dia mengambil sebiji kerang dan melihat-lihat kerang itu kembang dan menguncup.
                Ketawanya meletus perlahan-lahan sambil disambut juga dengan tawa Dean. Dari jauh kelihatan jambatan kedua Pulau Pinang yang masih dalam pembinaan. Dean menjerit riang dan meminta untuk menggantikan Razif mencari kerang. Dia teruja. Dia lupa kesedihannya tentang Ariana. Sedang dia sibuk menangkap gambar hasil tangkapannya, skrin telefonnya menunjukkan nama Ariana yang sedang memanggilnya.
                Keterujaannya mati seketika, namun dalam masa yang sama, hatinya melonjak girang tanpa diduga. Razif hairan kerana tiba-tiba sahaja anak mat saleh itu merenung kosong telefon bimbitnya tanpa berkelip. Wajahnya tidak dapat dibaca riaknya. Akhirnya dia menjerit kuat.
“Hoi, telefon ringing! Answer!”, bagai baru tersedar, Dean menyambut panggilan itu.
                Bagai mengerti, Razif memperlahan enjin botnya. Di hujung talian sana, Ariana yang sedang duduk di meja studi teragak-agak mengeluarkan suara apabila panggilan sudah bersambung.
“He..he..hello.”, tersekat-sekat dia memulakan bicara.
                Dean di hujung talian pula masih menunggu bicara gadis itu yang seterusnya.
“Ariana speaking here. Dean?”, bibirnya digigit sebentar dan Dean yang dihujung talian memejam matanya kejap.
                Senyumannya terukir dipinggir bibir. Sungguh dia tidak menyangka Ariana akan menghubunginya setelah menyepi beberapa ketika. Ketika dia sedang berhasrat melupakan gadis itu, melupakan perasaannya dan melayan hatinya dengan kerang yang baru ditangkapnya sebentar tadi, Ariana menelefon.
“Hurm. You guess?”, dia ingin sekali memanjangkannya bicaranya.
                Ariana tidak senang duduk. Dia melihat seketika ke luar jendela. Melihat orang lalu lalang yang sedang berjoging pada petang itu. Soalannya tidak dijawab sebaliknya dibalas dengan soalan juga.
I know it’s you. How you doing?”, Ariana nekad memberikan jawapannya petang itu.
“Me?, Uh, having a good time here with Razif. On the boat. What about you?”, wajah Ariana berkerut mendengar penjelasan lelaki itu.
                Seketika Dean melihat Razif mencuri pandang ke arahnya dengan ekor mata. Matanya yang dipicing menahan silau seakan-akan mengejeknya. Dia ketawa.
“Erm..how to say, I went to my hometown. Juru. Do you know Juru. So yeah, that is it.”
“You have to explain it. I don’t find your explanation now useful for my understanding.”
“Yes, I’ll make it up for you once I got back. When are you available?”, Dean sudah nampak sedikit jalannya untuk membina semula hubungannya dengan gadis itu.
“Okay, hurm, this Monday. Night after nine. I’ve got discussion.”, Ariana di hujung talian juga melihat peluang untuknya menjelaskan situasi yang sebenar.
“See you at Fajar. I’ll call you.”
Call. See you.”, Ariana ingin meletakkan panggilan sebelum Dean mencelah.
Wait. Ariana...Are we good? I guess at least you should give our relationship a name.”, Ariana di hujung talian membisu seketika.
I’ll let you know this Monday. Bye. See ya. “, dan talian terus mati meninggalkan Dean yang masih terpinga-pinga.
                Dean yang duduk santai merenung telefonnya sekali imbas. Wajah Razif ditenungnya. Dia senyum sekali.

“She called me!”, kemudian jeritan bergema-gema membelah angin petang laut. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan