Khamis, 29 Ogos 2013

Pelangi Senja 3


                Seperti yang telah dijanjikan, sebelum jarum jam menginjak pukul 8.00 pagi, telefon bimbit sudah berdering nyaring. Memecah kebisuan bilik itu yang membuat Kak Lela terjaga daripada tidurnya. Buku setebal dua inci dan berat hampir menyamai sekampit beras 5kg jatuh dari ribanya ke atas lantai. Ariana yang sedang menaip di komputer riba tersentak. Tanpa berlengah, telefon bimbit yang terpasang pada pengecas dicapai.
“Yes, Dean?”, Ariana melihat nama pemanggil sebelum menjawab panggilan.
“Hey, are you even awake? I’m down here at the café. I hope you will not called it off.”, suaranya sudah sebegitu jelas dipagi hari sedangkan Ariana yang senyap membisu sejak tadi kedengaran seperti lagak mamai orang baru sedar dari tidur.
“No, I’m working on something online right now. What you think, I’m not some sort of log lay down on the bed 24/7. I’ll be right there at 8.00. I’ve got to go now.”, talian serta merta putus.
                Ariana kemudian terkocoh-kocoh ke jendela bilik. Tingkap dibuka, dan dia dapat melihat susuk tubuh yang dikenalinya itu dengan baju T berwarna biru tua berdiri sambil merenung telefon bimbit yang baru dia putuskan taliannya sebentar tadi. Dalam diam, dia tersenyum.
                Kini, lima orang yang sudah berkumpul di kafe sedang menikmati sarapan masing-masing sambil diselang-selikan dengan tawa dan jenaka. Callum bercerita tentang malamnya di pusat karaoke dalam suara yang sudah sedikit serak. Riz pula merungut tentang Mahmoud yang terlalu banyak dengan soalan manakala Hanim sudah hampir mati kebosanan dengan sifat pendiam kedua-dua Buddyz wanitanya. Hanya Ariana dan Dean yang kadang-kadang menyelit dalam perbualan itu. Bagi Dean, dia lebih berminat mencuri-curi pandang ke arah Ariana dihadapannya.
“Today is the last day.”, tiba-tiba Callum melontarkan realiti dalam situasi mereka ketika itu.
                Hanum, dan Riz ikut bersedih kerana selepas ini, masing-masing akan susah untuk bertemu dek kekangan komitmen pelajaran. Dean dan Callum sudah di tahun akhir University of Wales Trinity St. David di Lampeter namun mereka mengambil keputusan menjadi pelajar pertukaran selama setahun kerana sebab-sebab tertentu.
“But, we’ve got a year too. I believe everyone could make it someday and somewhere so that we could have a day together.”, Hanum cuba menghidupkan suasana.
                Kata-kata Hanum benar. Tanpa mereka sedari, setahun yang akan mereka jalani bermula daripada detik minum pagi di kafe akan menjadi peringatan paling berharga buat mereka. Tidak semua impian akan terlaksana. Tidak semua ombak menemui pantai.
Tengahari itu, selepas mendengar taklimat daripada Pusat Sejahtera (Pusat kesihatan universiti), mereka berlima ke Anjung Semarak untuk makan tengah hari. Sebelah petangnya akan diadakan raptai ringkas majlis penutupan rasmi minggu suai kenal Buddyz bersama Timbalan Naib Canselor di Dewan Tuanku Syed Putra. Dean akan membuat persembahan duet bersama Callum sebagai penyanyi utama lagu Nak Dara Rindu oleh P Ramlee. Ariana, Riz dan Hanum yang dimaklumkan pada makan tengah hari itu melopong tidak percaya .
“You don’t speak Malay.”, Ariana melontar bola ke gelanggang perbicaraan.
“And you don’t sound like one.”, Riz menyambung perbicaraan.
“Terribly unbelievable, you have never consult us on this.”, Hanum menjerit mengejutkan seorang lelaki yang lalu disebelahnya sambil membawa minuman.
                Callum menoleh Dean sekali dan berkata itu ialah ideanya.
“He could sing it. He used to with his grandma Adibah. Hey, you don’t tell them about her?”, Dean di tempatnya meneguk jus epal sekali dan mengunjukkan kepada Ariana sekali.
“Apple…Dorothy…”, dia berniat untuk bergurau dengan Ariana namun disambut dingin tanpa belas oleh Ariana.
“You really have to explain this.”, ketegasannya menjelma pada waktu-waktu diperlukan.
“Okay, I got it. It’s basically true. And what is certain, I could sing it as I used to with my grandma. She lives here in Penang. Grandpa likes it so much that, he would sing the song for her like thousands of time. I don’t know how he made it, but then, I realize I’ve been captivated by his enchantment with the song as well. I don’t want it either. It just happened. People says kid absorb real fast like a sponge, working amazingly with the neurons and creating sparks so that they are glued on specific chamber in the memory system. That’s the whole story.”, Dean menjelas panjang lebar perihal kebolehannya mendendangkan lagu oleh Allahyarham P Ramlee.
“Not yet considered as a whole. What with this grandma Adibah?  I don’t know any British folks with name sound very Malay.”, Ariana masih kurang berpuas hati.
“That is another long story. But, all I could tell you is that she is not biological. My grandpa married her when he served in military here in World War 2. They bore no child. Since then, he never came back leaving my mother with two other siblings under his sister’s care. Even so, he did give them allowance by post. Sometimes, they came to visit. I visited them a year before he perished. During that period, he taught me Nak Dara Rindu. I’ve got all told to you guys now. Shall we leave?”, ketiga-tiga sekawan itu mengangguk-angguk dengan rasa kagum.
                Ketika mereka berlima menuruni tangga, hujan renyai-renyai sudah mula menyimbah bumi. Ariana teringatkan payungnya dalam beg sandang. Pantas, dikeluarkan daripada sarung plastik dan membukanya. Dean dan Callum pula tidak mendengar ramalan kaji cuaca pada sebelah pagi kerana sejak pukul 7.00 pagi mereka sudah berjalan ke kafe. Lalu, Riz menumpangkan teduh untuk Callum. Hanum pula berkongsi dengan Ariana, dan payung Ariana diberi kepada Dean untuk kegunaannya.
                Mereka bertiga berniat untuk pulang ke bilik masing-masing sebelum hujan semakin lebat. Dean dan Callum pula akan menuju ke perpustakaan untuk berehat. Ketika Ariana berkira-kira untuk melintas ke seberang jalan, dia tidak perasan akan kehadiran motor yang memecut. Namun, Dean pantas menariknya dengan sekali gerakan membuatkan Ariana jatuh ke dalam pelukan lelaki itu. Kedua-duanya terdiam manakala Riz, Hanum dan Callum menjadi pemerhati dengan rasa tidak percaya.
“You almost killed yourself!”, sebaik tersedar daripada kejutan yang sementara tadi, Dean melontarkan rasa marahnya pada Ariana.
                Wajahnya yang mula dibasahi tompok-tompok hujan kemerah-merahan dalam rasa marah yang meluap-luap. Dia tidak tahu sebab dia harus menengking Ariana sebegitu rupa atas kecuaiannya yang sedikit. Ariana yang masih terkejut semakin tergamam apabila disergah sebegitu rupa. Perlahan-lahan, lengannya yang masih berada dalam cengkaman Dean terlepas dan akhirnya tergantung lemah.
“I’m sorry.”, selepas itu, dia mencari Hanum dan memaksa gadis itu meninggalkan kawasan itu dengan dorongan pada lengan.
                Dean yang melihat tertinggal di belakang bersama Callum yang sedar payung Ariana sudah lama tersembam ke tanah dan rakannya sedang berhujan dan basah. Payungnya kemudian, dibawa meneduhi Dean daripada terus dibasahi air hujan. Riz mendekat perlahan-lahan dan meletakkan tapak tangan atas bahu Dean.
“I’ll take it from here. She’ll be fine. I know her very well. Just keep yourself in good shape. You have to perform tonight.”, Riz berjanji sebelum berkira-kira pergi.
“Make her come tonight. Promise me.”, Riz mengangguk dua kali.
                Ariana masih berteleku di meja belajar sebaik pulang dari makan tengahari. Dia sudah memaklumkan kepada Nurdalila bahawa dia kurang sihat untuk menghadiri raptai pada petang itu. Dalam diam dia berteleku, tangannya lincah melipat origami katak. Beberapa ekor sudah siap dilipat dan kini dia sedang menekan-nekan origami katak supaya melompat.
                Lela yang baru pulang membatalkan niat untuk mengajak Ariana ke majlis penutupan rasmi malam itu. Dia dapat merasakan gadis itu tidak berminat dengan sebarang perbualan ketika ini. Origami katak yang sudah terbalik atas meja dibiarkan sahaja. Tidak lama kemudian, telefon bimbitnya berbunyi nyaring. Ariana melihat sekali imbas dan menjawab panggilan.
“Hmm, nak apa?”
“Na, kau dah ok ke? Aku datang desa kau lepas maghrib, kita pergi sama-sama.”, Riz di hujung talian cuba memujuk.
“Tengoklah macam mana. Aku penatlah.”, dia masih teringat akan peristiwa tengah hari itu.
“Eh, kau kena datang. Kak Nurdalila kata malam ni penting. Semua kena datang. Kan ada sesi bergambar, dapat sijil. Na, takkan pasal benda kecil je kau merajuk. Kau ni macam ada apa-apa je dengan Dean.”, kali ini, Riz tidak berniat menggunakan kata-kata manis.
                Ariana di hujung talian menelan liur pahit sekali. Dia tidak pernah berfikir sejauh itu dan tidak mahu Riz berfikir sejauh itu. Dengan air liur yang menuruni rengkung terasa begitu kelat, dia cuba berkompromi dengan Riz.
“Tak, bukan macam tu. You know, post traumatized incident. Aku teringat-ingat.”, dalam fikiran yang bercelaru antara hati dan akal, Ariana menjelaskan dengan pembohongan yang nyata.
“Kau teringat kau kena marah ke, pasal kau nak kena langgar. Na, aku tak nak dengar alasan. Malam ni, 8.00 sharp aku nak kau dah terpacak kat depan desa kau. Aku dengan Hanum datang naik kereta. Reminds me why we are friend buddy. See you.”
                Dalam dewan, semakin ramai pelajar-pelajar yang memenuhi ruang tempat duduk, tidak kurang juga di ruang legar menunggu teman masing-masing. Pelajar-pelajar Buddyz ditempatkan di bahagian tengah barisan hadapan bersama koordinator masing-masing. Callum sudah menempatkan diri di tempatnya manakala Dean masih hilang entah di mana. Ariana yang akhirnya menghadirkan diri kini berasa canggung bukan sahaja terhadap Dean, malah Callum di sebelahnya. Kak Lela duduk di bahagian penonton.
“He apologized on what happened this afternoon. Make tonight for him, will you? It’s none of his intention to hurt your feeling. He just went out of controlled.”, Callum yang menyedari kesunyian Ariana disebelahnya menyampaikan salam maaf Dean.
                Ariana mengangguk dan menepuk tangan Callum sekali sambil menghadiahkan senyuman. Cahaya dalam dewan malap dan ketika itu barulah Ariana perasan akan susuk tubuh seseorang menghampirinya dan Callum. Dean.
“There were some technical problems with the song. Now, it’s fixed. Sorry for making you wait.”, dia tidak menunjukkan rasa canggung di hadapan Ariana.

                Sebaliknya, dia mengambil tempat duduk di sebelah kanan Ariana dan apabila gadis itu merenungnya secara curi dalam suram cahaya, Dean tersenyum manis. Dibalas oleh Ariana penuh manis juga. Masing-masing tahu tiada apa yang perlu dibahaskan lagi. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan