Ahad, 7 Julai 2013

Kerria Si Kembang Kuning 1

1998, Kuala Lumpur
            Kereta Proton Saga Megavalve Cikgu Mutalib berhenti di hadapan pagar Sekolah Rendah Taman Tun Dr Ismail. Apabila melihat ramainya pelajar dari sekolah lain yang datang ke pertandingan peringkat kebangsaan bercerita bahasa melayu itu, Azad kecut perut. Dia mengelap tangannya yang berpeluh pada seluar hitam yang dipakainya. Tanjaknya pula dalam pegangan Jamil yang masih di dalam kereta. Sahabatnya itu sedang menyandang beg ke bahu. Dia tersengih-sengih.
“Rilek la Zad, kau kan tukang karut sekolah.”, bahu Azad ditepuk. Tanjak diletakkan pada kepalanya.
            Jamil mengikut cikgu Mutalib ke meja pendaftaran. Sedang dia melihat cikgu mendaftar peserta, seorang perempuan dengan bunga kuning terselit pada telinga menolaknya ketepi. Dia memakai persalinan lagak seorang puteri serba kuning. Wajahnya pula tebal dengan bedak. Dah macam pengantin je budak ni, Jamil menyumpah dalam hati.
            Dalam dewan pertandingan, dia bertemu lagi dengan budak perempuan serba kuning yang menolaknya hampir ke longkang tadi di atas pentas. Petah bercerita budak itu dengan watak Puteri Santubongnya. Azad pula asyik bercakap sendiri dan cikgu Mutalib berborak dengan rakannya. Jamil yang hilang punca menonton dari mula perempuan itu bercerita sehingga ke akhirnya. Yang dia ingat, budak itu berpantun empat kerat sebelum bercerita.
“Cantik si dara mengatur talam,
Di pagi hari fajar yang hening;
Puteri Santubong hulurkan salam,
Hamba Kerria si kembang kuning.”
            Hari itu, Azad menjadi johan. Teringat wajah Puteri Santubong berbunga kuning yang menjelingnya tadi apabila dia menjerit untuk Azad. Dia tidak pernah lupa nama perempuan yang pelik itu.

Kini, Pulau Pinang
            Dia melihat jam di pergelangan tangan. Hampir menginjak ke waktu senja. Rambutnya yang ikal panjang sedikit terjuntai menutupi pandangan ditolak ke belakang. Orang ramai mula beransur-ansur hilang. Kaunter tiket bas yang terletak bertentangan dengannya dipandang kosong sambil menongkat dagu.
“Betul dik. Tiket ke Johor habih dah. Tak faham bahasa ka?”, wanita berusia 30-an yang menjaga kaunter tiket bas naik angin.
“Kak, saya kena balik la ni jugak. Lagi 3 hari nak raya. Tolonglah saya kak. Takkan langsung takdak tiket. Pukul 11 malam pun takkan dah habih.”, dia terus mendesak agar diberikan tiket pulang.
            Sementara dia sedang merayu di kaunter tiket, orang ramai yang beratur di belakang mula mengeluarkan suara-suara kurang senang. Akhirnya dia mengalah. Rancangannya untuk ke rumah nenek dibatalkan dan dia terpaksa pulang ke Butterworth. Beg travel yang diletakkan di kaki kanan disandang ke bahu. Wajahnya kelat. Dia berjalan perlahan-lahan mencari tempat duduk. Kini sudah satu jam dia duduk seperti orang dungu sambil sesekali memandang sinis wanita penjual tiket di kaunter.
Sedang dia duduk-duduk, seorang wanita bersama anak kecil berusia dalam lingkungan 3 tahun duduk disebelahnya. Seorang lelaki meletakkan bagasi wanita tersebut bersebelahan tempat duduknya. Kanak-kanak itu sedang menyedut minuman Oren dengan penuh berselera. Sementara itu, ibu dan ayahnya sedang berbual sambil berdiri. Tekaknya menelan liur.
“Nanti kalau you dah sampai telefon I. Ok. Jaga Nafiz baik-baik. You take care of yourself too.”, telinganya sempat menangkap butir-butir perbualan lelaki tersebut.
            Kanak-kanak lelaki itu masih merenungnya sambil menyedut minuman. Mereka berpandangan tanpa menghiraukan keadaan sekeliling. Sekali lagi, dia menelan liur. Dia perlu mencari minuman, kata hatinya berbisik.
“Terima kasih Jam. I tak tahu kalau you tak ada. I dah buntu.”, wanita itu mula menangis.
“Tapi you tak boleh macam ni terus. Lepasni you pergi buat follow up pasal report polis semalam. I dah kena gerak ni. Again, jaga diri. ”, lelaki itu sudah mahu meninggalkan wanita itu.
            Wanita itu menyeka air mata dan menarik anaknya kedalam pangkuan. Selepas mencium pipi kanak-kanak lelaki itu, lelaki itu pergi sambil menggengggam kunci kereta. Dia pula menyandang kembali beg travel dan beg tangan ke bahu untuk mencari kedai runcit. Matanya membelek bosan air minuman dalam peti sejuk di hadapan mata dengan pintu yang terbuka.
“Dik, jangan buka pintu lama-lama. Ghosak peti sejuk kak, dik.”, wanita tua itu dipandang sinis sambil tangannya mengambil botol 100 Plus 500 Ml.
“Dua ghinggit dua kupang dik.”, tangannya mencapai dompet dalam beg tangan.
            Sebaik dompetnya dikeluarkan, seorang peragut merampas dompetnya. Dia yang terkejut terkaku seketika sebelum menjerit dan berlari mengejar peragut tersebut. Botol 100 Plus 500 Ml ditinggalkan begitu sahaja.
“Woi! Duit aku…tolong….”, lariannya terhad dek menyandang beg travel yang berat.
            Orang yang lalu lalang tidak ramai kerana remang maghrib sudah memunculkan dirinya. Hanya pengusaha kedai melihat dengan terpinga-pinga. Akhirnya, lariannya terhenti di kawasan parkir bersebelahan jalan raya bertingkat. Peragut pula sudah lesap entah ke mana. Dia tercungap-cungap dan terduduk di tepi bahu jalan.
Dihadapannya pula kereta Proton Preve Putih berbunyi menandakan pemandunya menekan punat lock-off. Tanpa mempedulikan derap langkah kaki yang semakin hampir, dia mula tersedu-sedu sebagai mukadimah sebelum menangis. Selang beberapa sendu, tangisannya mula kedengaran seperti anak kecil. Kenderaan yang lalu lalang tidak mampu menenggelamkan suara tangisnya. Dia terus-terusan meladeni nasibnya di tepi bahu jalan sambil terduduk bersama beg travel besar di belakang bahu.
            Jamil yang baru meletakkan panggilan telefon ibunya tersentak apabila mendengar bunyi tangisan wanita berdekatan kawasan dia memarkir kereta proton Prevenya. Bulu romanya sedikit meremang. Dah nak maghrib ni, hatinya berbisik. Dia berdiri di tepi pintu pemandu sambil menoleh kiri dan kanan, mencari-cari suara tangisan wanita tadi. Tangisan itu semakin kuat dan kuat. Telinganya memicing mencari frekuensi yang tepat. Kawasan tempat duduk penumpang di hadapannya seperti memanggil-manggil dirinya datang. Jamil menelan liurnya sekali sebelum menapak ke arah bahu jalan.
“Heaa….mama…kalau tak sebab budak tu minum air oren, aku mesti tak pergi kedai tu. Hea….mama…Kay nak balik. Nenek, Kay nak jumpa nenek…”, Jamil mendengar seorang wanita merungut-rungut sambil menangis di hadapannya.
            Dahinya berkedut penuh kehairanan. Dia yang menangis rupanya, hatinya berbisik lagi. Jamil teragak-agak mahu bertanya. Wanita itu terduduk dengan rambut panjang ikal yang serabai. Kakinya terlunjur ke bawah kereta Jamil. Beg tangannya bergolek di atas jalan manakala pada bahunya tersandang beg travel besar sebesar Nafiz yang baru dia hantar ke stesen bas tadi. Sebaik menyedari kehadiran Jamil di situ, dia mendongakkan wajah. Eyeliner yang dilukis pada mata sudah tercalit-calit ke pipi dan kawasan hidung. Wajahnya basah dengan air mata. Wanita itu tersedu-sedu sambil matanya tidak lepas memandang Jamil.
“Er…cik tak apa-apa ke? Kenapa menangis sorang-sorang ni?”, akhirnya Jamil bersuara dengan penuh gugup.
            Wanita itu hanya diam sambil tersedu-sedu. Tangisannya sudah reda. Tangan kanan yang penuh dengan gelang-gelang aneh menyeka baki air mata di pipi. Tiba-tiba, wanita itu bangun merentap beg tangannya di atas jalan dan membuka pintu sebelah pemandu kereta Jamil. Jamil terkedu dan panik. Dia bergegas mendapatkan wanita itu. Menghalangnya untuk masuk ke dalam kereta.
“Eh..eh…eh…apa ni cik.”, Jamil tersentuh pergelangan tangan wanita itu.
“Hah!! Maaf-maaf saya tak sengaja pegang tangan cik.”, wanita itu hanya memandang kosong tampang Jamil yang seperti orang kebingungan.
            Tanpa mempedulikan Jamil, wanita itu masuk ke dalam kereta. Beg travelnya dicampak ke tempat duduk penumpang belakang. Kemudian dia menarik pintu sekuat hati sehingga Jamil terpaksa melepaskan pegangannya pada pintu kereta. Kemudian, dia meraup muka sekali sebelum ke tempat duduk pemandu. Sebaik Jamil duduk di tempatnya, enjin kereta dihidupkan. Dia menarik nafas sekali sebelum menoleh wanita di sebelah kirinya.
“Saya nak tumpang. Tolong bawa saya sampai Parit Buntar.”, wanita itu berkata perlahan.
“Eh, cik. Saya tak kenal pun cik siapa, tiba-tiba nak minta tumpang.”, Jamil berkerut seribu.
            Wanita itu mengesat tangan kanannya pada seluar jeans yang dipakai.
“Saya Kay.”, dia menghulurkan tangan untuk berjabat.
            Jamil melihat sahaja. Wanita itu mengunjukkan tangan kanannya sekali lagi. Kedua-duanya berpandangan. Kay dengan pandangan kosong, manakala Jamil penuh tanda tanya. Radio mula mengeluarkan lagu-lagu raya selepas DJ selesai berceloteh. Kay kemudian meletakkan semula tangannya di atas peha dan memandang ke hadapan. Jamil masih tidak berkutik.
“Saya tak ada duit, IC, dengan lesen. Saya cuma ada pasport dalam handbag. Saya boleh bagi awak kalau awak tak percaya kat saya.”, Jamil mengangguk kecil bagai burung belatuk.
            Kay menyelongkar beg tangannya mencari kelibat pasport. Dia mengeluarkan beberapa tisu yang ada kesan gincu, dan mekap di atas peha. Ada juga plastik bungkusan makanan ringan Nips dan coklat Vochelle yang tinggal suku. Akhirnya, tangannya menjumpai pasport berwarna merah hati itu.
“Hah, jumpa pun. Nah.”, Kay kembali memasukkan segala benda yang sudah dikeluarkan ke dalam beg tangannya semula.
Sambil melepaskan nafas beratnya sekali, dia menurunkan suhu penghawa dingin dan menghalakannya ke arah wajah. Selesai dengan urusan penghawa dingin, dia bersandar malas sambil memejamkan mata. Selang beberapa saat, azan maghrib berkumandang. Jamil yang membatukan diri sejak tadi tersedar dan memusingkan badan ke hadapan.
Fikirnya dia mahu mengejar waktu untuk bersolat di kawasan rehat Juru tetapi tiba-tiba wanita bernama Kay ini datang tanpa diundang. Pasport Kay dibuka dan dia melihat umur wanita itu. 24 tahun. Nama penuhnya pula ialah Kerria binti Abdul Majid. Wajahnya berkerut sambil mindanya menerawang teringatkan kuih keria. Tiba-tiba, tawa kecilnya meletus. Wajah wanita disebelahnya dicuri lihat. Kay walaubagaimanapun diam tidak berkutik. Setelah meletakkan pasport di kocek pintu, dia mula memandu.
Jamil berhenti sebentar di masjid kawasan Butterworth untuk bersolat Maghrib. Kay yang tertidur dikejutkan namun Kay hanya membuka matanya sambil mengangkat kening sekali.
“Saya period. Ok. Terima kasih.”, kemudian kembali memejamkan matanya membiarkan Jamil termanggu-manggu.
            Selesai bersolat Jamil mendapat panggilan daripada Rini. Ketika itu dia sudah masuk semula ke dalam kereta. Kay sudah terbangun dan sedang mengunyah coklat yang tinggal suku tadi.
“Ya, Rini. Assalamualaikum. Ada apa?”, Jamil mencuri pandang sekilas Kay disebelahnya.
“Jam, I dah naik bas dengan Nafiz. You dah sampai lebuhraya ke?”, kata Rini.
“I masih kat Butterworth. Nafiz macam mana?”, Jamil tidak berterus terang tentang apa yang baru berlaku kepadanya.
“Dia diam je. You berbuka kat mana tadi?”
I minum air mineral. Sekejap lagi kat Sg Perak I cari makan.”, Kay dilihatnya sudah merenyukkan bungkusan coklatnya dan sekali lagi mencampakkan sampah itu ke dalam beg tangannya.
            Jamil menggeleng sekali. Jam di kereta sudah menunjukkan pukul 8 malam. Tiba-tiba Kay mengeluarkan sendawa yang agak kuat.
“Bunyi apa tu Jam?”, Rini di talian pun terdengar bunyi sendawa itu.
“Bunyi… teka bunyi Era. Eh, Rini, kalau tak ada apa lagi you nak cakap I nak letak. I nak memandu ni. Apa-apa hal telefon I lagi. Assalamualaikum.”, Jamil berusaha mengelak daripada menjawab soalan itu.
“Okey Jam. I tak nak kacau you. Selamat jalan. Selamat hari raya.”, kemudian talian pun putus.
            Kay di tempat duduknya mula memikirkan siapa Rini yang berbual di telefon dengan lelaki di sebelahnya. Wanita itu isterinyakah, fikirnya. Nafiz itu mungkin anak mereka. Tiba-tiba dia teringat peristiwa petang tadi di Terminal Bas Butterworth. Baru dia menyedari setelah mencuri lihat lelaki yang sedang memandu itu dari pandangan sisi. Dia teringatkan nama Nafiz yang lelaki itu sebutkan petang tadi. Jadi, mungkin wanita yang menangis itu ialah Rini. Sekali lagi, Kay melihat lelaki di sebelahnya. Kali ini dia memusingkan tubuhnya ke  arah lelaki itu. Matanya dipicingkan.
“Awak cakap dengan siapa tadi?”, Kay bertanya penuh sarkastik.
            Jamil yang sedang memandu mula rasa terganggu apabila Kay memandangnya tanpa berselindung. Dia merasa dirinya diperhatikan oleh wanita yang sedikit aneh itu.
“Kenapa awak nak tahu?”, dia menjawab sambil menoleh sekilas Kay.
“Dia isteri awak? Ke…kekasih gelap awak?”, Jamil tersentak dengan pertanyaan itu.
Perak
            Dia sudah mula memandu ke arah Nibong Tebal untuk menuju ke Parit Buntar. Jalan raya sedikit kurang lancar kerana ramai warga kota sudah dalam perjalanan pulang ke kampong untuk menyambut hari raya Aidilfitri. Lagu Miskin Kaya berkumandang di corong radio.
“Dia kawan saya. Saya tak bercinta dengan isteri orang. Betul ke nak saya tumpangkan sampai Parit Buntar ni? Saya berhenti dekat stesen bas yang dekat dengan USM tu.”, Kay mencebik dan masih merenung Jamil.
            Lelaki itu memakai baju T lengan pendek berwarna biru gelap berkolar dan seluar Khakis berwarna hitam. Rambutnya pendek dan rapi. Apabila lelaki itu berjalan ke masjid sebentar tadi, Kay memerhatikan lelaki itu dari dalam kereta. Orangnya sederhana tinggi dan berkulit kuning langsat. Tidak gelap, tidak juga putih melepak. Bentuk mukanya seperti diamond dan menampakkan tulang pipi dengan gigi sedikit ke hadapan. Hidung pula tegak sahaja. Kesimpulannya lelaki itu biasa sahaja dan tidak kelihatan seperti lelaki jahat atau miang. Kay teringat pada bekas kekasihnya Haikal. Dia mengeluh sekali.
“Hem…ok. Jangan lupa pasport saya.”, Jamil hanya mengangguk.
“Oh ya, apa nama awak?”, Kay baru teringat dia belum berkenalan dengan lelaki yang baru ditemuinya itu.
            Jamil tersenyum sekali. Dia teringat akan nama Kerria binti Abdul Majid. Kay yang melihat mengerutkan keningnya sekali.
“Apa yang lawaknya?”, Jamil menyekat senyuman kemudian melihat sekali ke arah Kay.
“Saya ingat awak tak mahu tanya nama saya. Dahlah main masuk je kereta saya mintak tumpang.”
            Pada fikiran Kay lelaki ini agak pandai berkata-kata. Jamil berhenti bermesra apabila Kay tiada reaksi.
“Muhammad Jamil.”, nada suaranya serius dan mendatar.
            Kay mengangguk sekali dan memuncungkan mulutnya. Kemudian dia terpandangkan buku-buku latihan di tempat duduk belakang. Kemudian matanya kembali diarahkan ke arah Muhammad Jamil yang baru dikenalinya itu. Terdetik dalam hatinya, apa pekerjaan lelaki ini.
“Jamil, awak kerja apa?”, Kay melihat papan tanda Nibong Tebal di tepi jalan.
“Cikgu. Kenapa?”, Jamil mula berasa selesa dengan Kay.
“Ah..patutlah ada buku latihan kat tempat duduk belakang. Eh Jamil, awak umur berapa? Dah kahwin dah?”, tiba-tiba Kay merasakan dia berminat mengetahui peribadi Jamil.
            Jamil yang sedang memandu pula berasa tersentak apabila hal statusnya ditanyakan. Dia menoleh sekilas wanita pelik disebelahnya yang sedang tersenyum dengan pandangan aneh. Kepekatan malam mulai terasa apabila waktu mula menginjak ke waktu Isyak. Perutnya mula terasa lapar yang amat sangat.
“Awak ni penyiasat ke? Banyak sangat awak tanya saya. Eh tahu tak? Jangan kongsi banyak perkara peribadi dengan orang yang baru kenal. Bahaya.”, Jamil berdalih kerana dia mula curiga dengan Kay.
            Selepas mendengar kata-kata Jamil, Kay tergelak besar sambil menepuk-nepuk pehanya. Sesekali tangannya tersasar ke arah bahu Jamil membuatkan lelaki itu mengelak dek kerana terperanjat.
“Awak ni kelakarlah Muhammad Jamil. Eh silap silap, cikgu Jamil…”, Kay bersuara dengan nada sedikit menggoda di hujung ayat.
            Jamil yang mendengar terasa gelisah dan mula teringatkan ibunya di kampung. Dalam hatinya dia berdoa agar dirinya dilindungi. Selepas itu, suasana kembali sepi hanya bertemankan radio yang sudah memainkan lagu Balik Kampung pula. Kay menyanyi kecil mengikut rentak lagu sambil sesekali tersengih ke arah Jamil. Suasana itu kekal sehingga mereka tiba di stesen bas Parit Buntar. Jamil memarkir kereta bersebelahan dengan kerusi di tepi jalan. Dia berniat mencari kedai makan untuk ‘berbuka puasa’. Kay turut keluar dari kereta dengan tidak membawa beg tangannya bersama. Dia berdiri di tepi pintu sambil memasukkan tangan ke dalam kocek seluar. Jamil kehairanan.
“Awak tak ambik barang-barang ke?”, dia akhirnya inginkan kepastian.
            Kay merenung kosong wajah Jamil sambil mengangkat bahu. Dia berjalan ke arah Jamil dan mencuit bahu lelaki itu sekali.
“Awak belanja saya makan boleh? Kan saya tak ada duit. IC pun tak ada. Ingat tak, ingat tak?”, dia berkata-kata dengan penuh bersahaja sambil tersengih-sengih.
            Di bawah sinaran lampu jalan, Jamil terlihat pipi wanita itu yang masih ada kesan hitam celak dan kawasan mata yang kelihatan baru lepas ditumbuk sahaja. Dia rasa serba salah. Separuh lagi hatinya runsing jika orang ramai berfikiran negatif apabila melihat Kay bersamanya. Kay masih tercegat ketika Jamil membuka but kereta dan mengeluarkan botol air mineral. Bagasinya dibuka dan Jamil mengeluarkan baju T yang agak lusuh. Baju T dibasahkan dengan air dan dihulurkan kepada Kay. Wanita itu menyambut dengan lurus.
“Lap muka awak sikit. Dah macam burung hantu dah.”, Jamil teragak-agak untuk memberitahu niatnya kepada Kay.
            Kay senyum sekali dan menyapu baju T yang basah kemukanya. Kemudian, dia melihat dirinya melalui pantulan cahaya pada cermin tingkap kereta. Matanya dibelek-belek. Pintu kereta pemandu dibuka dan dia mencapai beg tangannya. Jamil hanya memerhati. Kay menyeluk tangannya mencari sesuatu dalam beg tangan. Dia kemudian mengeluarkan cekak berwarna biru dan mengenakannya pada rambut. Seketika, Kay kelihatan bersih dan kemas. Jamil terpana seketika apabila wanita itu tersenyum kepadanya.
“Jom.”, beg tangannya disandang ke lengan kiri.
            Jamil hanya menurut langkah kaki Kay menuju ke arah datangnya bau makanan. Mereka singgah di sebuah restoran melayu dan memesan makanan. Semua pengunjung restoran menoleh ke arah Kay. Dia pula tidak mempedulikan pandangan orang sekeliling kepadanya dan duduk bersahaja di kerusinya. Kakinya diselimpangkan membuatkan dia kelihatan anggun walaupun masih terdapat kesan gelap pada matanya. Sekali pandang dia kelihatan seperti gadis yang baru keluar daripada menghadiri konsert Search ataupun Wings di tengah pekan Parit Buntar. Jamil yang perasan pandangan orang sekeliling pada ‘pasangannya’ itu melihat ke arah Kay.
“Kerria. Ramai orang tengok awak tu.”, Kay terpana apabila Jamil memanggil nama penuhnya.
“Kerria? Mana awak tahu nama penuh saya?”, Jamil menggaru kening yang tidak gatal.
“Em..pasport awak. Kenapa jadi Kay pulak?”, pesanan air sampai di meja mereka.
“Jamil...awak tak rasa ke nama tu macam nama kuih. Kuih keria. Jadi, saya suruh semua orang panggil saya Kay. Kenapa, tak boleh? Kan lagi senang.”, sesekali bunyi hon kenderaan lalu lalang berbunyi.
            Malam masih muda dan pengunjung restoran semakin ramai. Bunyi bising memasak dan orang ketawa dikeliling tenggelam dalam dunia Kay dan Jamil. Jamil berfikir sejenak dan kemudian ketawa kecil.
“Tadi, saya pun teringat kuih. Kay. Ok, saya panggil Kay.”, Jamil menyedut minumannya.
“Hah, macam tu lah. High five sikit.”, Kay mengangkat tangan kanannya ke udara namun kemudian dia menurunkan tangannya kembali apabila Jamil berpura-pura tidak melihat aksinya.
“Ok, tak nak high five tak apa. Eh sedap kerepek ni, awak tak nak ke?”, muruku dalam balang plastik bertutup merah disuakan kepada Jamil.
            Jamil mengambil sebatang dan mengunyah perlahan. Surat khabar di kaunter restoran diambil dan muka surat salam perantau dibuka. Dia melihat-lihat jikalau ada wajah-wajah yang dikenalinya. Ingatannya terimbau kepada Azad yang bekerja di Shanghai. Sudah pulang atau belum sahabat kampungnya itu. Apabila melihat gambar pengirim berbaring terlentang atas salji, dia senyum segaris.
“Mil, kalau kampung kita ni ada salji kan best. Panas betul. Naik hitam kulit aku.”, Azad yang sedang duduk di tepi jambatan kampung berkata sambil merenung tali pancingnya.
“Aku kan Mil, dapat kereta berkilau macam Haji Sarip tu pun aku tak hadap. Janji, aku nak tengok salji.”, menyengih Azad.
“Kau tau kakak aku selalu tengok Cinta Antara Benua tu. Alah yang kat TV3 tu. Kau tau nak tengok salji kat mana? Tu kat tempat orang putih tu ha. Kat sini, ah keli dengan haruan je lah kau nampak. Kalau nasib tak berapa baik, sepat pun jadi.”, tangan Kay yang tergawang-gawang di hadapan mata mengembalikan Jamil ke alam nyata.
            Lamunannya tentang Azad pecah. Kay kembali muncul di hadapannya.
“Kay, kenapa menangis macam orang gila kat tepi jalan tadi?”, Kay sedang leka mengunyah apabila disoal.
“Kena ragut. Kan dah cakap tadi.”, dia menjawab bersahaja.
“Awak nak ke mana sebenarnya? Kenapa tak naik bas je kat terminal tadi? Tak takut ke saya ni pembunuh ke, penyimbah asid ke...”
Pervert ke...”, Kay menyampuk kata-kata Jamil menyebabkan lelaki itu terlopong.
“Rumah nenek saya. Kat Pasir Gudang. Tiket dah habis jadi sebabtu la saya kat sini sekarang dengan awak.”, Jamil ingin menyatakan sesuatu tetapi dipintas.
“Saya malas nak fikir...awak jahat ke baik. Eh agak-agak kat sini ada tiket lagi ke?”, Jamil menjungkit sambil menyua mee goreng ke dalam mulut.
            Kay turut menyuap nasi goreng pataya ke dalam mulut. Sesekali dia meniup nasi yang masih panas. Jamil bingung memikirkan wanita itu. Dia yakin, ada sesuatu yang disembunyikannya. Kay cantik rupa parasnya dengan rambut panjang sedikit melepasi bahu. Ikal ikal. Tubuhnya kecil dan berpakaian biasa dengan baju leher V kelabu asap bersarung jaket jeans. Dia juga berseluar khakis sepertinya berwarna putih. Kakinya pula bersarung sneakers hijau bertompok hitam. Sekali pandang seiras warna katak. Sedang Jamil memerhati wanita itu, telefon bimbit Kay berbunyi. Kocek jaket diseluk. Panggilan itu tidak terus diangkat. Sebaliknya selepas telefon itu berbunyi dua kali, dia menekan slide Samsung Galaxy Acenya.
“Ye kak.”, mulutnya masih penuh dengan nasi.
“Tak payah tanyalah. Kan Kay kata balik raya dengan nenek kat Pasir Gudang.”, nadanya sedikit meninggi.
“Cakap kat ayah Kay OK.”, kemudian dia berhenti selama beberapa detik.
“Suka hati ayah la nak kahwin ke apa ke. Ayah nak panggil satu Penang buat majlis sanding macam Erra Fazira pun Kay tak kisah dah. Buatlah apa je. Kay tak mahu balik. Ok kak bye.”, telefon disumbat ke kocek semula.
            Jamil yang mendengar mula membuat kesimpulan dalam otaknya. Ayah dia kahwin lagi la ni, desis hatinya.
Lebuhraya Utara Selatan, Sg.Perak
            Kay masih di dalam tandas. Jamil pula membeli jambu dan tembikai potong. Dia duduk di bangku melihat air terjun mini sambil menyuap buah jambu. Beg tangan tiba-tiba terlontar ke bahunya.
“Saya nak sikit.”, Jamil yang tersedak menghulurkan tembikai. Bisa betul penangan perempuan ni.
“Saya paling suka tengok bulan.”, Kay berkata sendiri sambil bersandar menikmati tembikai.
            Bulan terang pada malam itu. Cuaca pun tidak sejuk tidak panas. Entah-entah malam ni malam Lailatul Qadar tak, Jamil berkira-kira sendiri. Dia menyuap lagi jambu. Kay sudah sedikit terurus selepas keluar dari tandas. Rambutnya diikat simpul ban.
“Kay, kalau saya tanya sikit boleh?”, kay mengangguk.
“Kenapa awak tak jadi turun kat Parit Buntar tadi?”
“Tak ada duit beli tiket. Awak pun tak nak sponsor kan...”, dia mendongak ke langit.
            Memang rancangannya dia hanya menumpangkan Kay sampai di Parit Buntar, namun selepas makan tadi, dia rasa mengantuk. Kalau berteman, ada juga kawan menghilangkan ngantuk. Akhirnya, dia bersetuju membawa Kay sampai ke Batu Pahat. Kemudian seperti yang telah mereka sepakat, Kay akan mengambil bas sendiri ke Johor Bahru. Tambangnya akan dipinjam daripada Jamil, dan dia akan menghubungi Jamil selepas itu. Namun, sehingga kini, lelaki itu tidak memberikan nombor telefon bimbit kepadanya.
“Jamil. Berapa nombor telefon?”, dia sudah bersedia dengan Galaxy Acenya.
            Jamil memandangnya. Eh, dia nak mengurat aku ke, hati Jamil tiba-tiba bersuara nakal.
“Nanti saya nak bayar tiket bas macam mana?”, kepalanya dijongket-jongket.
“012-3456789”, malas mahu berbalah dengan perempuan itu.
“Ok.”, tiba-tiba telefon bimbit Jamil bernyanyi Luaskan Kuasamu Johor.
            Dia terkocoh-kocoh mendapatkan telefon bimbit di kocek seluar.
“Saya punya. Simpan.”, Jamil menaip Kuih Keria dam menekan punat save.
“Jom.”, kedua-duanya berjalan ke arah kereta.
Ipoh, Perak
            12.25 malam. Selalunya kalau tiada gangguan, Jamil sudah hampir ke Selangor waktu ini. Namun, dek kerana terlalu banyak berhenti di R&R perjalanannya jadi lambat. Kay pula tidak tidur walaupun sudah tengah malam.
“Jamil, awak pernah ada girlfriend?”, Kay memecah kesunyian malam.
“Ada. Kenapa?”, dia teringatkan Rini dan Nafiz.
“Saya pun. Tapi dia dah kahwin dengan orang lain. Sekarang ayah pun kahwin lagi. Ah..bosannya.”, dia terfikir apa yang sedang dibuat ayah di Butterworth.
            Jamil pula teringat kisahnya dengan Rini. Memang langit tak selalunya cerah, hubungannya dengan Rini sejak di Universiti Pendidikan Sultan Idris berakhir apabila ayahnya menerima pinangan dua pupunya yang baru pulang dari Jepun. Alasannya Jamil hanya bekerja sebagai guru, manakala dua pupu Rini jurutera. Masakan graduan negara matahari terbit itu dapat disamakan dengan anak kampung sepertinya. Setahun dia membawa diri ke Miri selepas posting sebelum ditukarkan dengan bantuan orang dalam ke Kedah. Di sana, siapa sangka daerah Sungai Petani itu menemukannya semula dengan Azrini Muhamad Tajudin. Rini yang dilihat mendukung bayi keluar daripada kereta Honda City semasa majlis hari guru. Luluh hatinya. Berkecai terbang bersama angin dari bendang yang bertiup kencang pagi itu. Sejak itu, dia mengajar hatinya jangan menaruh harapan lagi pada isteri orang. Azam itu tidak lama, Rini kemudian bercerita kepadanya tentang suaminya panas baran. Petang tadi, kemuncak dia membantu Rini membuat laporan polis dan menghantar wanita itu pulang ke Perak.
“Tak cukup cantik ke saya ni? Hah, Jamil. Awak rasa saya cantik ke buruk? Jawab cepat.”, tanpaa menunggu jawapan Jamil, Kay mendorong wajahnya ke arah Jamil.
Tak malu betul perempuan ni, Jamil menarik nafas panjang. Kay sudah duduk kembali.

“Cantiklah...eh kalau saya terbabas langgar devider tadi macam mana? Hah? Baju raya mak pun saya tak bagi lagi tau.”, Kay puas hati, tersenyum sahaja sebelum bertukar kelat.
“Kakak saya lagi cantik. Tapi, suami dia tetap tinggalkan dia. Kenapa Jamil. Kenapa Haikal tinggalkan saya. Saya salah ke?”, dia menangis lagi seperti petang tadi.
            Jamil serba tidak kena. Dia tidak tahu memujuk wanita menangis. Paling-paling jika Rini menangis, dia tahu berhenti sendiri. Namun, Kay bukan Rini. Jalan terowong ditempuh. Dalam balam-balam lampu terowong, dia hanya mampu berdoa agar Kay berhenti menangis. Kalau Kay itu Atira adiknya, dapat juga dia meminjamkan bahu.
            Kay melihat terowong yang panjang. Sekosong pandangannya di hadapan, begitu jugalah hatinya sejak ibunya meninggal dua tahun lepas. Ibunya yang menerimanya sepenuh hati. Menerima sikap buruknya walaupun dia tidak sehebat dan sebaik kakaknya. Haikal hadir mengubat lukanya namun meracunnya kini dengan berita pertunangan dengan gadis lain. Begitu juga apabila kakaknya pulang ke rumah selepas bercerai dengan suaminya. Ayah pula meminta persetujuan berkahwin dengan setiausaha yang sudah menjanda lima tahun. Dia kusut. Sangat kusut.
“Kay, tuhan masih sayang awak. Jangan tanya kenapa.”, akhirnya Jamil hanya mampu menuturkan ayat yang sama dia tuturkan kepada Rini.
            Baju T yang masih ada di atas dashboard kereta dihulur kepada Kay. Malam pun larut sementara Jamil berperang dengan perasaannya sendiri ditemani suara tangis Kay dan lagu raya yang sayup-sayup masuk ke telinga.
-bersambung ke bahagian 2-

3 ulasan:

  1. Hai writer! saya tunggu sambungan cerita ni :)

    BTW, terima kasih ye komen karya saya :) Panjang betul awak komen.;)

    www.murasakihana123.blogspot.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. no. saya mmg suka dgn gaya penulisan awak. serius. skrg sy tgh fokus novel pelangi senja. sy tru yg trbaiklah untuk smbung kskk 2.
      btw tqvm

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam