Selasa, 6 Ogos 2013

Pelangi Senja 2

                Malam itu, Ariana mandi lebih awal daripada biasa. Dia juga makan sebelum azan maghrib. Sebelum dia duduk bersila sambil bersandar pada dinding atas katilnya, dia menghubungi Hanum dan Rizuan.
“Helo, Ariana here. Malam ni tak jadi keluar makan. Aku dah beli makanan kat kafe. Ok bye.”, kemudian tanpa menunggu balasan kata, dia meletak talian.

                Lela yang sedang mengulangkaji subjek Psikologi mengerut dahi. Cermin mata di tongkat atas batang hidung. Wajah Ariana yang sedang membaca novel Knight in Shining Armor  direnung dari ekor mata. Sejak pulang, gadis serba serbi tidak terurus itu nampak terurus.
“Kak Lela lagi tadi tengok Ana. Nak gosip ke?”, sambil matanya membaca, mulutnya lancar bertanya.
“Eh, ingat kau membaca. Akak ingat nak order makan dengan kau tadi. Ni alih alih kau dah makan.”, Ariana senyum segaris.
“Akak janganlah tipu Ana. Pelik ke tengok Ana dah mandi, dah makan. Kan?”, kali ini Lela pula tertawa.
“Kau jumpa apa kat Kompleks siang tadi ha sampai kau jadi puteri terurus pulak malam ni. Dah akak ada test minggu depan. Sambunglah baca buku kau tu.”, apabila Lela bertanya Ariana diam membisu.

                Ingatannya memutarkan peristiwa yang berlaku sepanjang harinya. Telefon bimbit ditepi bantal direnung sayu. Hatinya seakan tidak sabar menunggu hari esok tiba. Dalam hatinya, dia menjawab perlahan. Ana jumpa pelangi kak.

                Dalam masa yang sama, seseorang sedang lepak-lepak sambil minum bersama rakan-rakan senegara yang juga baru tiba di Pulau Pinang. Teluk yang sudah membangun itu dikunjungi sejak petang tadi. Gueen’s Bay. Di belakang kepalanya tersergam gagah bangunan kompleks beli belah Queen’s Bay. Di hadapannya lautan luas yang memisahkan tanah semenanjung di seberang sana. Dia jadi teringat pada seseorang yang merinduinya di tanah seberang.  Asap rokok yang berkepul-kepul terlepas daripada hidung Luke kelihatan dalam kegelapan malam yang diterangi lampu jalan. Angin dari arah laut kemudian menolak asap rokok ke arah kompleks beli belah.

                Callum sedang menari-nari sambil mengikut rentak lagu Glory of Love oleh Peter Cetera yang dipasang pada i-phone. Sedang dia duduk di atas bangku sambil meneguk Mountain’s Dew. Sebaik terpandang botol air itu, dia teringat pada koordinator berambut bob cut siang tadi. Ariana.
“Would you like some Dean?”,cuaca panas membuatkan dia senang terhidrat.
“No thanks.”, Ariana yang mempelawa minuman kepadanya mengangguk sekali.

                Dia tidak sampai hati untuk menerima kerana air Mountain’s Dew itu hanya tinggal satu per lima daripada keseluruhan isinya. Dia tahu gadis itu kehausan. Tambahan,sejak tadi gadis itu menunggu untuk ke Kedai Mahasiswa untuk membeli minuman. Dia sendiri sudah selesai menghilangkan dahaga dengan air tin. Kemudian, Ariana kembali bersembang dengan Callum. Dia tahu, Callum lebih bijak melayan gadis berbanding dirinya. Bukannya dia tidak mahu bersembang dengan Ariana, tetapi dia lebih gemar melihat gadis itu dari jauh bersama rambutnya yang akan terurai-urai kiri dan kanan setiap kali berpaling wajah.


                Lamunannya pecah tatkala sebuah kapal terbang melintas di udara membelah kepekatan malam menuju ke arah jambatan Pulau Pinang. Telefon bimbit dalam poket seluar diseluk. Daftar paggilan dilihat dan Dean mencari satu nama. Selepas dia menjumpai nama itu, dia berkira-kira untuk menghubunginya. Tetapi, dia tiada sebab yang terlintas untuk dibualkan nanti. Akhirnya, dia menyeluk kembali telefon bimbit dalam poket seluar. Malam itu, pemandangan cukup cantik tambahan pula apabila duduk bersembang bersama kawan-kawan. Namun, bagi Dean perkenalannya dengan Arianalah yang membuat malam itu terasa lebih indah. 

“You look fresh today.”, Dean tersengih apabila Ariana menegur pagi itu.
                Dia terjaga awal sebaik terdengar bunyi laungan sesuatu daripada rumah ibadat orang Islam bersebelahan apartmennya. Callum dan rakan-rakan yang masih mabuk sejak malam semalam tidur di mana-mana kawasan rumah. Sebaik membasuh muka dan memberus gigi, dia kembali teringat akan program Buddyz pada pukul 8 pagi nanti. Sengihannya menyungging di pinggir bibir. Lalu, pencukur dalam kotak kecemasan dicapai. Sebaris demi sebaris, jambang halus di kiri dan kanan wajah dicukur.
“I feel like to do so.”, Ariana mengangkat kening sekali.
Buat apa, detik hatinya. Dean yang perasan Ariana kurang memahami maksudnya menunjuk dengan telunjuk kawasan bekas jambang. Callum sesekali menampar pipi Dean sambil ketawa riang.
“Give me a high five man. No, on your cheek.”, telapak tangan Dean hinggap pada pipi Callum kali ini.
“You’re cheater, man. Come on, you made me red.”, Callum membalas sebaik rasa tertipu.
                Dari jauh, dia terlihat Riz dan Hanum tersenyum dari jauh. Namun, apabila Mahmoud menepuk bahunya bertanya soal pokok di kiri dan kanan, senyumnya hilang serta merta. Memang pagi itu, cuaca agak mendung dan sejuk. Mereka yang sedang berjalan dari arah masjid ke bangunan Dewan Tuanku Syed Putra melalui tapak pesta konvokesyen melayan perasaan masing-masing. Menikmati keindahan panorama tapak konvokesyen yang hijau lantai dan langitnya. Di kiri dan kanan pula, pokok-pokok Ru tinggi dan besar menjadi santapan mata.
                Ariana berjalan di sisi Dean, manakala Callum di sebelah kanannya. Sebentar lagi, mereka akan mendengar taklimat daripada Jabatan Keselamatan yang memakan masa satu jam. Ariana sudah mula memikirkan aktiviti yang akan dibuatnya sepanjang taklimat berbahasa inggeris itu. Tanpa sedar, keluhan kecilnya mencetuskan wap halus-halus. Namun, cukup untuk dilihat Dean di sebelahnya yang berjalan santai.
“What’s the matter?”, sekilas pandangan diberikan kepada Dean yang menyoal.
“Nothing.  I am just digging out my mind in and out what to do to kill my time in the hall later. We will be listening to everlasting lecture starting 15 minutes from now. Yes, 15 I guess.”, rungutan itu membuat Dean memicing matanya menutup redup kanta mata berwarna biru miliknya.
                Dia kemudian memeluk tubuhnya sambil menggosok lengan, berniat memberi sedikit rasa hangat pada tubuh. Selepas itu, badannya dibongkok sedikit menyamai ketinggian koordinator Asianya untuk mengatakan sesuatu.
“Would you like to listen to a story?”, Ariana yang terpinga-pinga hanya mengangguk.
“It’s Dorothy in The Wizard of Oz. Do you think she pleased people like a little girl her age should be? I don’t think so. I even had a friend with the same name in grade 3 and she loves to call the kids name. She used to call me Moe for my bob cut hair, just like the one on your head.”, di akhir ayatnya, Dean ketawa kecil dan Ariana melopong tidak percaya dirinya menjadi bahan rujukan.
“Do I look like one? Ok, you’ve got your punch line, so what come up next? I don’t even get the gist in your speech.  At least tell me more than the gist, will you?”, seketika, dia mula merasakan tembok ampuh yang memisahkan Dean dan dirinya mula pecah sedikit demi sedikit.
                Callum pula seakan memahami dan hanya bertindak sebagai pemerhati. Dia tahu, Dean sedang cuba mendekati gadis koordinator disebelahnya. Baginya, tidak salah sekadar mencari sedikit hiburan buat mengisi waktu pengajiannya disini.
“Oh, you have your wits. I see. So, she ended up meddling in some drugs and prostitution now. I got to know this 2 months ago, as you can see you rip what you sow. Now, people called her name.  A whore.”, sekali lagi diakhir kata-katanya, dia ketawa puas hati.
“And the gist is that, you don’t want to be Dorothy. She got thrown with apples by the trees. Can you recall that?”, Dean berjaya membuat Ariana ketawa besar sambil menghadiahkan penumbuk di bahu lelaki itu sambil ketawa mereka berpadu bersama-sama Callum yang mendengar sejak mula.
“ You want a high five? No, not on the palm, but on your arm.”, Ariana memaksudkan kata-katanya dan sebuah tamparan hinggap pula pada lengan lelaki itu.
“Moral of the story, listen to lectures if you don’t want to be showered with apples by the trees. Oh shoot, these trees produce no apple.”, Dean ketawa galak apabila Ariana membahas soal pokok Ru yang tidak berbuahkan epal.
“Oh no, I am so dumb. A dummy,  a dummy in the whole universe.”, kali ini, Callum bersuara lantang sambil diiringi tepukan daripada seluruh ahli kumpulan yang berada di hadapan.
                Dari tempat mereka berjalan perlahan, pintu Dewan Tuanku Syed Putra semakin jelas kelihatan. Dari hujung mata, Ariana mencuri pandang Dean di sebelahnya yang sedang mengeluarkan kamera daripada beg sandang. Dia mengaktifkan kamera dan mencuba memotret beberapa keping gambar sebelum berhenti tepat pada wajah Ariana yang masih tersenyum manis sambil berlatar belakangkan pokok Ru.
“I like you.”
                Sebaris ayat itu membuat senyum Ariana pegun pada posisinya. Ayat itu terucap ketika Dean selesai menangkap foto kandid dirinya sebelum berjalan mendahului beberapa tapak dihadapan. Dia menyapa Riz dan Hanum bersama-sama Buddyz mereka sambil memotret sekali lagi. Callum turut berlari menyertai kumpulan itu. Dalam keriuhan rakan-rakannya yang sedang sibuk bergambar, Ariana sekali lagi mengulang tayang kata-kata lelaki itu sebentar tadi. Pokok-pokok Ru yang merimbun di atasnya direnung. Sebaik terdengar namanya dipanggil, dia bingkas berlari.
                Sebelah malamnya, Dean menghubungi Ariana. Kali ini, dia punya modal untuk dilabur.
“Hey, girl. Want to grab some bite in the morning tomorrow? I’ll come get you at your place.”, suara dihujung talian begitu ceria meskipun bunyi jeritan di sebelah sana begitu kuat di pendengarannya.
“It’s Callum and the clans working on their chords real hard. Please don’t mind them. So, what say you?”, Ariana mengeluarkan bunyi berfikir yang panjang dalam talian.
                Dia berkira-kira untuk menolak kerana Riz dan Hanum pasti akan mengusiknya andai dia dilihat bersarapan bersama Dean.
“I’ll do it with a condition. I want Riz and Hanum there as well.”, akhirnya dia membuat keputusan .
“Let’s call it a deal. No problem. What about Callum? Is he stated in the condition?”, Ariana terbayangkan Callum yang sedang bernyanyi nyaring berdasarkan suara daripada talian telefon.
                Dia terfikir pasti pusat karaoke itu sudah mahu runtuh dibuat Dean dan rakan-rakannya. Sambil melepas tawa, dia membalas jenaka Dean.
“I bet he will fly back to London once he found out you had your breakfast without him.”, Dean di hujung talian turut tertawa.
“Set. 8.00 am at Café Fajar Harapan. Don’t be late.”,Ariana menuturkan sebutir demi sebutir maklumat itu bimbang andai Dean masih belum biasa dengan persekitaran kampus.
“Noted maam. See you.”, talian putus sebelum Ariana sempat mengucapkan selamat malam.
                Dean yang baru memutuskan talian berkata perlahan dalam keriuhan bilik karaoke. My sweetheart, have a sweet dream.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan